Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

 Sieciowanie, promocja, produkty szlaku

Miejsce realizacji

Polska, Zabrze, Tychy, Tarnowskie Góry

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Wydział Kultury, Referat promocji dziedzictwa industrialnego – Aleksandra Iwan, tel. +48 (32) 77 40 969 nr wew. 969, mobil fax 77 40 970, aiwan@slaskie.pl

Opis dobrej praktyki

Charakterystyka: Od grudnia 2015 r. do końca kwietnia 2016 r. zwiedzanie Gwiazd Techniki (Kopalnia GUIDO w Zabrzu, Tyskie Browarium, Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach), jest tańsze dzięki wspólnemu biletowi. Jak informują organizatorzy, oferta skierowana jest do turystów indywidualnych oraz do grup zorganizowanych: „Kto odwiedzi jeden obiekt, ten może otrzymać 20% zniżki przy zakupie biletu w kolejnym. Aby skorzystać z rabatu należy zostawić sobie dowód zakupu (paragon lub fakturę) albo datowany bilet wstępu w obiekcie biorącym udział w programie”. Dzięki temu np. czteroosobowa rodzina może zaoszczędzić nawet 33 zł.

Cytat za: Program rabatowy Gwiazd Techniki [odczyt: 05. 12. 2015].

Powód wdrożenia: Projekt wdrożono, ponieważ zaobserwowano, że w ramach Szlaku Zabytków Techniki (SZT):

  • funkcjonuje niewielka liczba atrakcyjnych (prezentujących konkretne korzyści) ofert dla odbiorców łączących kilka obiektów szlaku;
  • istnieje potrzeba tworzenia subproduktów SZT (premiowania przez Zarządcę sieci, Województwo Śląskie, wspólnych działań obiektów SZT);
  • istnieje potrzeba podkreślania sieciowości SZT oraz stworzenia struktur sieciowej współpracy pomiędzy obiektami.

Cele:

  • zwiększenie liczby osób korzystających z Gwiazd Techniki w poza szczytem sezonu;
  • promocja SZT poprzez produkty sieciujące z wykorzystaniem technik wspomagania sprzedaży (program rabatowy wspomagany jest promocyjnie przez akcję „Zostań majstrem”);
  • zwiększenie zainteresowania SZT przez media w okresie między kolejnymi edycjami Święta Szlaku;
  • wdrażanie ustaleń z opracowanych dokumentów strategicznych dla SZT: Diagnoza marki SZT i jego Święta – INDUSTRIADY oraz Plan rozwoju i promocji SZT na lata 2015-2018.

Interesariusze: Identyfikację interesariuszy przeprowadzono poprzez spotkania i warsztaty z przedstawicielami trzech Gwiazd Techniki SZT (w programie nie bierze udziału czwarta Gwiazda Techniki SZT – Muzeum Browaru „Żywiec” ze względu na planowaną w tym obiekcie modernizację  ekspozycji). Interesariusze ustaleni zostali również podczas zajęć warsztatowych z przedstawicielami obiektów SZT i Zarządcy sieci, jakie miały miejsce podczas sporządzania Diagnozy marki SZT i jego Święta – INSUDTRIADY i Planu rozwoju i promocji SZT na lata 2015-2018.

Wspólny bilet nie jest jedynym projektem zaproponowanym przez wiodące obiekty włączone w Szlak Zabytków Techniki – „Na początku 2015 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zgłosiło do Komisji Europejskiej wspólny wniosek trzech Gwiazd Techniki o przyznanie Znaku Dziedzictwa Europejskiego. Każdego roku tytuł ten otrzymują obiekty i miejsca, które odegrały znaczącą rolę w historii i kulturze Europy oraz budowaniu Unii Europejskiej. Znak Dziedzictwa Europejskiego to nie tylko wyjątkowe wyróżnienie. Ma on także wspomagać rozwój turystyki kulturalnej i przynosić korzyści gospodarcze. O tym, czy Gwiazdy Techniki zostaną uhonorowane tytułem, poinformuje Komisja Europejska na początku przyszłego roku”.

Cytat za: Program rabatowy Gwiazd Techniki [odczyt: 05. 12. 2015].

Opis wdrożenia dobrej praktyki

 Proces wdrożenia projektu:

  • dwa spotkania z inicjatywy Zarządcy sieci z przedstawicielami obiektów w celu uzgodnienia celów i sposobów współpracy;
  • przygotowanie pierwszej wersji porozumień między zarządcą a każdym z uczestniczących obiektów;
  • sporządzenie pierwszej wersji regulaminu programu;
  • korekty i akceptacja dokumentów przez służby prawne każdej ze stron porozumienia (Zarządca i właściciele/prawni zarządcy obiektów);
  • końcowe korekty zapisów i akceptacja treści wersji ostatecznych dokumentów przez każdą ze stron (konieczne okazały się aneksy do umów ze względu na doprecyzowanie kilku szczegółów organizacyjnych i różne interpretacje wcześniej istniejących zapisów);
  • przekazanie informacji o zasadach programu w obiektach do pracowników kas, przewodników;
  • promocja: sporządzenie informacji prasowej i materiałów graficznych przez Zarządcę, wysyłka do obiektów oraz mediów;
  • zamieszczenie regulaminów programu i materiałów prasowych i promocyjnych na stronach obiektów i stronie zabytkitechniki.pl;
  • równolegle realizowana w ramach promocji akcja „Zostań majstrem!”: Zabytki Techniki, Kopalnia Srebra, Tyskie Browarium, Kopalnia Guido.

Kontakty odbywały się telefonicznie, e-mailowo i podczas spotkań SZT. Ze strony Zarządcy za program opowiada jedna osoba w referacie promocji dziedzictwa industrialnego w Wydziale Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Osiągnięte rezultaty

Przewidywane rezultaty:

  • wzrost liczby osób odwiedzających obiekty w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego (grudzień 2014 – kwiecień 2015);
  • przepływ osób między poszczególnymi Gwiazdami Techniki (postrzeganie zaangażowanych w program obiektów, jako części większej sieci);
  • zwiększenie liczby wizyt w obiektach SZT (frekwencja liczona globalnie dla całego SZT) w stosunku do frekwencji z analogicznego okresu i wydłużenie przez to pobytu w obiektach SZT;
  • rozwój współpracy sieciowej pomiędzy obiektami SZT;
  • wzrost zainteresowania SZT poza sezonem „okołoindustriadowym” przez media masowe.

Czas realizacji

 1 grudnia 2015 r. – 30 kwietnia 2016 r.

Wartość dodana

Rezultatem „dodatkowym” jest dodatkowa promocja SZT: przewodnicy w obiektach chętnie wspominają o samym Szlaku mówiąc zwiedzającym o możliwości odwiedzenia z rabatem dwóch innych obiektów należących do Szlaku i podkreślają z dumą istnienie „innych gwiazd techniki”, czyli najlepszych/najpopularniejszych obiektów Szlaku Zabytków Techniki.

Więcej informacji

Kopalnia Guido, Tyskie Browarium, Kopalnia Srebra