Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

Zarządzanie, komunikacja, ochrona obiektów

Miejsce realizacji

Badenia-Wirtembergia, Bawaria w Niemczech (miasta: Würzburg, Tauberbischofsheim, Lauda-Königshofen, Bad Mergentheim, Weikersheim, Röttingen, Creglingen, Rothenburg o.d.T., Schillingsfürst, Feuchtwangen, Dinkelsbühl, Wallerstein, Nördlingen, Harburg, Donauwörth, Rain, Augsburg, Friedberg, Landsberg am Lech, Hohenfurch, Schongau, Peiting, Rottenbuch, Wildsteig, Steingaden, Halblech, Schwangau, Füssen)

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

Romantische StraßeTouristik Arbeitsgemeinschaft GbR, Segringer Straße 19, 91550 Dinkelsbühl, Niemcy, Tel +49 (0) 9851 551387, E-Mail: info@romantischestrasse.de, www.romantischestrasse.de

Opis dobrej praktyki

Charakterystyka: Początki Romantische Straße sięgają lat 50. XX wieku, gdy na fali optymizmu Wirtschaftswunder chciano przywrócić atrakcyjność turystyczną Niemiec. Zauważono przede wszystkim potencjał w amerykańskich służbach i żołnierzach stacjonujących w kraju, którzy mogliby spędzać czas wolny i urlopy zwiedzając. Poprzez romantyczne zakątki średniowiecznych miast możliwe było pokazanie Niemiec jako miejsca przyjaznego, o bogatej kulturze i historii, z dużą liczbą atrakcji – także w mniejszych miejscowościach. Częściowo Szlak pokrywa się lub przecina z drogą wytyczoną jeszcze przez Rzymian, co również rzutuje na atrakcyjność i historyczno-kulturowe uwarunkowanie trasy.

Na szczególną uwagę, w kontekście dobrych praktyk, zasługuje organizacja i przygotowanie całego zaplecza infrastruktury turystycznej towarzyszącej Szlakowi. Jej rozbudowanie i staranne opracowanie sprawia, że turyści, obok oferty komercyjnej, animowani są do samodzielnego eksplorowania nie tylko miast włączonych do Szlaku, ale i atrakcji w okolicy. Dzięki takiej aktywizacji podmiotów różnego typu, powstała kompleksowa oferta zaspokajająca potrzeby różnych turystów, zarówno z kraju jak i zagranicy.

Opis wdrożenia dobrej praktyki

Przykładowe informacje u udogodnienia przygotowane dla zwiedzających:

  • Wyszukiwarka online atrakcji i usług na trasie zintegrowana z mapami (samochodowymi, ale i sieciami ścieżek rowerowych i pieszych) oraz nakładkami pokazującymi ukształtowanie terenu (aby turysta mógł zobaczyć, czy poziom trudności odcinka trasy, który chce pokonać np. rowerem, jest w zasięgu jego możliwości);
  • Wskazanie możliwości dojazdu na Szlak samochodem i innymi środkami transportu;
  • Usługi autokarowe transportujące turystów Szlaku między miastami oraz z/do lotnisk we Frankfurcie i Monachium;
  • Pakiety wyjazdowe dla klubów i grup zorganizowanych;
  • Szczególne zwrócenie uwagi na ofertę „3xK” (Kunst, Kultur & Kulinarik, czyli Sztuka, Kultura i Kulinaria) w miastach i regionach, podkreślając nierozerwalność tych trzech elementów i ich istotność dla tożsamości lokalnej, tzw. Insider-Tipps;
  • Na stronie Szlaku i w materiałach informacyjnych zawarto podstawowe dane o historii danego miasta, informacje praktyczne odnośnie hoteli czy restauracji, dane kontaktowe biur obsługi ruchu turystycznego, oraz spis dodatkowych atrakcji, mających zachęcić turystę do dłuższego pobytu (np. muzea i galerie sztuki, teatry i koncerty, atrakcje przyrodnicze, a także kongresy i sympozja naukowe); osobna zakładka na stronie dotycząca festiwali i dużych wydarzeń kulturalnych w miejscach należących do Szlaku;
  • Szczegółowe informacje przygotowane dla turystów podróżujących pieszo, na rowerach oraz wozami kempingowymi, przystosowanie ścieżek i dróg, właściwe oznakowanie oraz wyznaczone miejsca do odpoczynku;
  • Uwzględnienie w wyszukiwarkach różnych sposobów podróżowania, możliwości i potrzeb turystów (kompleksowa oferta hotelowa, ale i schronisk młodzieżowych, pól namiotowych i kempingów);
  • Możliwość personalizacji turystyki poprzez bogatą komercyjną ofertę związaną ze Szlakiem (dla golfistów, zabytkowymi pociągami i szynobusami, wycieczki jednodniowe, usługi przewodnickie itd.);
  • Możliwość otrzymania na życzenie materiałów informacyjnych w 12 językach;
  • Publikacje i pakiety informatorów do nabycia przez oficjalną stronę Szlaku.

Osiągnięte rezultaty

Według danych organizatorów, jest to najbardziej rozpoznawalny szlak w Niemczech. Przeprowadzona w latach 90. XX wieku ankieta wśród potencjalnych turystów z Japonii pokazała, że 93% kojarzyło nazwę „Romantische Straße”. Na marginesie należy zauważyć, że południowo-zachodnie Niemcy to najchętniej odwiedzana przez turystów z zagranicy część kraju, gdzie procent przenocowań turystów zagranicznych to 12-50% wszystkich noclegów.

Wyniki badań za:

  1. Romantische Straße – Geschichte  [odczyt: 17. 12. 2015];
  2. Statistisches Bundesamt – Tourismus [odczyt: 19. 12. 2015].

Możliwość adaptacji rozwiązań w warunkach Polskich

  • Włączenie w działalność Szlaku podmiotów związane z branżą hotelarską, gastronomiczną, ale i turystyką bardziej wyspecjalizowaną (np. dla golfistów, osób jeżdżących konno);
  • Uwzględnienie potrzeb różnych grup wiekowych, możliwości finansowych i ruchowych turystów i przygotowanie oferty zaspokajającej wszystkie oczekiwania;
  • Stworzenie jednego miejsca (np. strony internetowej), w którym turysta znajdzie kompleksowe informacje na temat podróży i Szlaku;
  • Wskazanie na atrakcje, wydarzenia i miejsca nie leżące bezpośrednio na szlaku, by zmotywować turystę do samodzielnego zwiedzania, bądź korzystania z oferty komercyjnej, i tym samym wpłynąć pozytywnie na turystykę regionalną i związany z tym rozwój gospodarczy.

Więcej informacji

www.romantischestrasse.de

Armin Mikos von Rohrscheidt (2015). Raport z analizy potencjału turystyczno-kulturowego Szlaku Romantische Straße (Niemcy) [w:] „Turystyka kulturowa”, Nr 8/2015 (sierpień 2015).

fot. Weronika Pokojska