Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

Sieciowanie, promocja szlaku

Miejsce realizacji

Polska, Bielsko-Biała

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

Wydział Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej,

Plac Ratuszowy 5 (piętro 3, pokój 301), 43-300 Bielsko-Biała

e-mail: bpm@bielsko-biala.pl, tel. 033 4701 240

Opis dobrej praktyki

Charakterystyka:

W ramach Miejskiego Systemu Informacji w Bielsku-Białej powstało 9 szlaków kulturowych, nawiązujących do historii i dziedzictwa miasta. Są to następujące trasy: Średniowieczne Bielsko, Od grodziska do miasta, Trakt cesarski, Mały Wiedeń, Zabytki przemysłu i techniki, Polski ruch narodowy, Katolicy w Bielsku i Białej, Śladami ewangelików oraz Szlak kultury żydowskiej.

Koncepcje tras autorstwa Bogusława Chorążego i Piotra Keniga, oparto na publikacji „Bielsko-Biała. Dziedzictwo kulturowe” (mapa i przewodnik), wydanej przez Stowarzyszenie Olszówka w 2007 roku.

Przy każdej z tras określono jej długość oraz przewidywany czas przejścia. W wypadku dłuższych szlaków dodano także informacje o możliwościach skrócenia trasy, np. poprzez użycie komunikacji miejskiej.

Oprócz publikacji szlaków w przewodniku papierowym (wydanym w językach: polskim, angielskim, niemieckim i słowackim) oraz na stronie www.visitbielsko.pl, szlaki zostały oznakowane w przestrzeni miejskiej. Na poszczególnych zabytkach lub w ich najbliższej okolicy pojawiły się tablice z historycznymi zdjęciami/szkicami obiektów oraz notką w języku polskim oraz angielskim. Poruszanie się pomiędzy poszczególnymi obiektami ułatwiają ustawione w mieście podświetlane mapy, oraz tabliczki, na których oprócz dwujęzycznej nazwy szlaku, znalazł się symbol oka, z dedykowanym konkretnemu szlakowi kolorem soczewki (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, różowy, niebieski, zielony i błękitny). Oznakowanie szlaków jest spójne wizualnie z pozostałymi elementami systemu informacji miejskiej, takimi jak tablice z nazwami ulic czy numerami poszczególnych budynków.

Cele:

  • uporządkowanie informacji o przestrzeni miejskiej w Bielsku-Białej;
  • stworzenie przejrzystego systemu informacji miejskiej, spójnego i jednolitego kolorystycznie;
  • podniesienie atrakcyjności informacyjnej i estetycznej przestrzeni;
  • ułatwienie poruszania się po mieście zarówno mieszkańcom, jak i turystom;
  • wywarcie wpływu na dokonywanie świadomych wyborów turystyczno-edukacyjnych.

 Interesariusze:

  • Urząd Miasta Bielska-Białej;
  • mieszkańcy;
  • turyści;
  • osoby odwiedzające miasto;
  • zarządzający obiektami włączonymi w poczet szlaków.

Opis wdrożenia dobrej praktyki

Proces wdrożenia projektu:

W latach 2008-2009 wdrożono projekt pilotażowy w ścisłym centrum i jednej z najbardziej atrakcyjnych turystycznie dzielnic miasta, położonej na obrzeżach. Miał on pokazać jak uatrakcyjniona zostanie przestrzeń, poprzez wprowadzenie spójnego systemu informacji miejskiej. W kolejnym etapie projekt został rozszerzony na centrum historyczno-funkcjonalne. Wydział Promocji Urzędu Miasta w Bielsku-Białej w ramach tworzenia Miejskiego Systemu Informacji współpracował zarówno z miejscowymi historykami, wydawcami przewodników po mieście, Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, różnymi wydziałami UM oraz Towarzystwem Projektowym, które wcześniej stworzyło system informacji miejskiej dla Warszawy. Przeprowadzono także konsultacje wypracowanych rozwiązań z mieszkańcami.

Sposób finansowania:

  • całkowity koszt projektu: 2 673 803,62 zł;
  • 15% – pochodzi z budżetu Miasta Bielska-Białej;
  • 85% – dofinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013”, typ projektu: Tworzenie i rozwój systemów oznakowania obszarów i atrakcji turystycznych.

Osiągnięte rezultaty

  • utworzenie 9 szlaków tematycznych, wraz z historyczną notą o każdym z miejsc wchodzących w ich skład;
  • instalacja 2000 tabliczek kierunkujących, umieszczonych na 31 słupkach, w języku polskim i angielskim;
  • umieszczenie w przestrzeni publicznej 10 podświetlanych nośników z dwujęzycznymi mapami: historyczną i użytkową, umieszczonymi w najbardziej uczęszczanych punktach miasta;
  • umiejscowienie na lub w pobliżu wybranych obiektów o znaczeniu historycznym 137 modułów (naściennych i wolnostojących), z wizualizacją i tekstem w języku polskim i angielskim;
  • instalacja 2 tablic z planem obwarowań miejskich;
  • wydruk i kolportaż w Punkcie Informacji Miejskiej przewodnika: „Zwiedzaj Bielsko-Białą. Trasy Turystyczne”, zawierającego opis każdego ze szlaków, oraz mapę (I nakład – 15.000 sztuk) oraz ulotek promocyjnych (nakład 15.000 sztuk);
  • publikacja szlaków w wersji elektronicznej na stronie visitbielsko.pl;
  • wyprodukowanie i wyemitowanie w TVP Katowice filmu promującego MSI.

Czas realizacji

marzec – grudzień 2012

Wartość dodana

Nagroda Projekt Roku w Polskim Konkursie Graficznym ogłoszonym przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Więcej informacji

fot. Agnieszka Pudełko