Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy
Sieciowanie, promocja szlaku
Miejsce realizacji
Polska, Bielsko-Biała
Podmiot wdrażający dobrą praktykę
Wydział Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej,
Plac Ratuszowy 5 (piętro 3, pokój 301), 43-300 Bielsko-Biała
e-mail: bpm@bielsko-biala.pl, tel. 033 4701 240
Opis dobrej praktyki
Charakterystyka:
W ramach Miejskiego Systemu Informacji w Bielsku-Białej powstało 9 szlaków kulturowych, nawiązujących do historii i dziedzictwa miasta. Są to następujące trasy: Średniowieczne Bielsko, Od grodziska do miasta, Trakt cesarski, Mały Wiedeń, Zabytki przemysłu i techniki, Polski ruch narodowy, Katolicy w Bielsku i Białej, Śladami ewangelików oraz Szlak kultury żydowskiej.
Koncepcje tras autorstwa Bogusława Chorążego i Piotra Keniga, oparto na publikacji „Bielsko-Biała. Dziedzictwo kulturowe” (mapa i przewodnik), wydanej przez Stowarzyszenie Olszówka w 2007 roku.
Przy każdej z tras określono jej długość oraz przewidywany czas przejścia. W wypadku dłuższych szlaków dodano także informacje o możliwościach skrócenia trasy, np. poprzez użycie komunikacji miejskiej.
Oprócz publikacji szlaków w przewodniku papierowym (wydanym w językach: polskim, angielskim, niemieckim i słowackim) oraz na stronie www.visitbielsko.pl, szlaki zostały oznakowane w przestrzeni miejskiej. Na poszczególnych zabytkach lub w ich najbliższej okolicy pojawiły się tablice z historycznymi zdjęciami/szkicami obiektów oraz notką w języku polskim oraz angielskim. Poruszanie się pomiędzy poszczególnymi obiektami ułatwiają ustawione w mieście podświetlane mapy, oraz tabliczki, na których oprócz dwujęzycznej nazwy szlaku, znalazł się symbol oka, z dedykowanym konkretnemu szlakowi kolorem soczewki (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, różowy, niebieski, zielony i błękitny). Oznakowanie szlaków jest spójne wizualnie z pozostałymi elementami systemu informacji miejskiej, takimi jak tablice z nazwami ulic czy numerami poszczególnych budynków.
Cele:
- uporządkowanie informacji o przestrzeni miejskiej w Bielsku-Białej;
- stworzenie przejrzystego systemu informacji miejskiej, spójnego i jednolitego kolorystycznie;
- podniesienie atrakcyjności informacyjnej i estetycznej przestrzeni;
- ułatwienie poruszania się po mieście zarówno mieszkańcom, jak i turystom;
- wywarcie wpływu na dokonywanie świadomych wyborów turystyczno-edukacyjnych.
Interesariusze:
- Urząd Miasta Bielska-Białej;
- mieszkańcy;
- turyści;
- osoby odwiedzające miasto;
- zarządzający obiektami włączonymi w poczet szlaków.
Opis wdrożenia dobrej praktyki
Proces wdrożenia projektu:
W latach 2008-2009 wdrożono projekt pilotażowy w ścisłym centrum i jednej z najbardziej atrakcyjnych turystycznie dzielnic miasta, położonej na obrzeżach. Miał on pokazać jak uatrakcyjniona zostanie przestrzeń, poprzez wprowadzenie spójnego systemu informacji miejskiej. W kolejnym etapie projekt został rozszerzony na centrum historyczno-funkcjonalne. Wydział Promocji Urzędu Miasta w Bielsku-Białej w ramach tworzenia Miejskiego Systemu Informacji współpracował zarówno z miejscowymi historykami, wydawcami przewodników po mieście, Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, różnymi wydziałami UM oraz Towarzystwem Projektowym, które wcześniej stworzyło system informacji miejskiej dla Warszawy. Przeprowadzono także konsultacje wypracowanych rozwiązań z mieszkańcami.
Sposób finansowania:
- całkowity koszt projektu: 2 673 803,62 zł;
- 15% – pochodzi z budżetu Miasta Bielska-Białej;
- 85% – dofinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013”, typ projektu: Tworzenie i rozwój systemów oznakowania obszarów i atrakcji turystycznych.
Osiągnięte rezultaty
- utworzenie 9 szlaków tematycznych, wraz z historyczną notą o każdym z miejsc wchodzących w ich skład;
- instalacja 2000 tabliczek kierunkujących, umieszczonych na 31 słupkach, w języku polskim i angielskim;
- umieszczenie w przestrzeni publicznej 10 podświetlanych nośników z dwujęzycznymi mapami: historyczną i użytkową, umieszczonymi w najbardziej uczęszczanych punktach miasta;
- umiejscowienie na lub w pobliżu wybranych obiektów o znaczeniu historycznym 137 modułów (naściennych i wolnostojących), z wizualizacją i tekstem w języku polskim i angielskim;
- instalacja 2 tablic z planem obwarowań miejskich;
- wydruk i kolportaż w Punkcie Informacji Miejskiej przewodnika: „Zwiedzaj Bielsko-Białą. Trasy Turystyczne”, zawierającego opis każdego ze szlaków, oraz mapę (I nakład – 15.000 sztuk) oraz ulotek promocyjnych (nakład 15.000 sztuk);
- publikacja szlaków w wersji elektronicznej na stronie visitbielsko.pl;
- wyprodukowanie i wyemitowanie w TVP Katowice filmu promującego MSI.
Czas realizacji
marzec – grudzień 2012
Wartość dodana
Nagroda Projekt Roku w Polskim Konkursie Graficznym ogłoszonym przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
Więcej informacji
- Strona Urzędu Miasta w Bielsku-Białej;
- Visit Bielsko – opis projektu i tras;
- Kucharczyk J. (2011), Jaskółka zmian. Rozmowa o systemie informacji miejskiej Bielska-Białej, „2plus3D”, nr 39 (II/2011), str. 24-33;
-
Zwiedzaj Bielsko-Białą. Trasy turystyczne. Przewodnik (2014); Wydział Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Bielsku Białej.
fot. Agnieszka Pudełko