Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

Sieciowanie, komunikacja, promocja

Miejsce realizacji

Bardo (Polska), Świdnica (Polska), Kłodzko (Polska), Kędzierzyn-Koźle (Polska), Czeskie Skalica (Czechy), Prerov (Czechy)

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

citywalk@citywalk.info

Opis dobrej praktyki

Citywalk.pl to transgraniczny produkt turystyczny, w ramach którego w 6 miastach Polski i Czech (Bardo, Skalice, Kędzierzyn-Koźle, Kłodzko, Prerov, Świdnica) powstały miejskie trasy turystyczne, łączące najważniejsze zabytki znajdujące się na ich terenie, takie jak kościoły, obiekty użyteczności publicznej, zamki, rezydencje itp.

Przed każdym z budynków ustawiono tablice, na których znajduje się krótki rys historyczny obiektu oraz zdjęcie lub szkic dokumentujący jego wygląd w czasach świetności. Poniżej umieszczono kierunkowskazy do najbliższych zabytków, znajdujących się na szlaku.

Dostęp do informacji o szlaku możliwy jest także poprzez stronę www.citywalk.pl oraz dzięki kioskom multimedialnym, ustawionym w każdej z miejscowości. Oprócz tras turystycznych można tam także znaleźć aktualności, ciekawostki o miejscowościach oraz informacje o punktach gastronomicznych i noclegach.

Innowacyjnym rozwiązaniem było wprowadzenie audioprzewodników (Audio Guide System). Turyści, zaopatrzeni w słuchawki i urządzenia przenośne mogą indywidualnie zwiedzać trasę, odtwarzając specjalnie przygotowane w tym celu nagrania. Informacje podzielone były na foldery, odpowiadające miejscu, w jakim znaleźli się użytkownicy. Orientację w terenie ułatwiała numeracja obiektów znajdująca się na wspomnianych wcześniej tablicach. Do wyboru zwiedzający mieli cztery wersje językowe: polską, czeską, niemiecką i angielską.

W miastach przynależących do projektu CityWalk znajdują się Punkty Informacji Turystycznej, w których można uzyskać szczegółowe informacje odnośnie tras oraz wypożyczyć audioprzewodniki. Był to pierwszy projekt w Polsce, w którym umożliwiono turystom korzystanie z audioprzewodników w otwartej przestrzeni. Projekt prezentowany był także na licznych targach turystycznych w kraju i zagranicą.

Cele:

  • umożliwienie zwiedzania miast turystom krajowym i zagranicznym,
  • uatrakcyjnienie trasy;
  • wykorzystanie nowoczesnych technologii w turystyce;
  • zacieśnienie współpracy pomiędzy poszczególnymi gminami z Polski i Czech;
  • wspólna promocja dziedzictwa kulturowego;
  • rozwój turystyki;
  • dostosowanie usługi przewodnickiej do potrzeb odbiorcy – może on w dowolnym momencie przewijać, powtarzać, pomijać lub zatrzymać odtwarzanie danej treści;
  • sieciowanie obiektów – zachęcenie turystów do zwiedzania poszczególnych miejsc w ramach tras.

Interesariusze:

  • urzędy gmin: Bardo, Czeska Skalice, Kędzierzyn-Koźle, Kłodzko, Prerov, Świdnica
  • turyści,
  • mieszkańcy.

Opis wdrożenia dobrej praktyki

Projekt „Miejskie Trasy Turystyczne zintegrowanym produktem turystycznym miast czesko-polskiego pogranicza” był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze Środków Programu Operacyjnego Współpracy Terytorialnej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007–2013. Oś priorytetowa 2 – Poprawa warunków rozwoju przedsiębiorczości i turystyki, działanie 2.3 Wspieranie rozwoju turystyki.

Łączna wartość projektu to 1 110 597,20 euro, dofinansowanie z EFRR wyniosło 944 007,62 euro, w tym:

  • Partner wiodący:
    • Gmina Miejska Kłodzko 169.405,00 EUR
  • Partnerzy projektu:
    • Město Česká Skalice (Miasto Česká Skalice) 168.461,50 EUR
    • Statutární město Přerov (Miasto Přerov) 120.700,00 EUR
    • Gmina Bardo 167.535,00 EUR
    • Gmina Miasto Świdnica 168.135,95 EUR
    • Gmina Kędzierzyn-Koźle 149.770,17 EUR

Dane za: Miejskie trasy turystyczne zintegrowanym produktem turystycznym miast czesko-polskiego pogranicza [odczyt 27.02.2016]

Projekt składał się z następujących części:

  1. „Wspólne przygotowanie:
    W  ramach spotkań roboczych zdecydowano, iż wspólne działania na rzecz promocji i  rozwoju turystyki mogą stanowić podstawy do  kreowania nowych produktów turystycznych i  przyczynić się do wzrostu konkurencyjności regionu. Partnerzy spotykali się z częstotliwością 3 spotkań co 2 miesiące, w  trakcie których podpisano list intencyjny, opracowano wspólny harmonogram realizacji projektu, wybrano partnera wiodącego.
  2. Wspólna realizacja:
    Wspólna realizacja oparta była na opracowaniu ujednoliconych materiałów promocyjnych, uczestnictwie w najważniejszych imprezach i targach turystycznych Europy Środkowej na wspólnie przygotowanym stoisku wystawowym, przygotowaniu wspólnej dokumentacji przetargowej i  organizacji spotkań grupy roboczej. Wszystkie działania realizowane były jednocześnie po obu stronach granicy. Zakupy w  projekcie uwzględniały potrzeby wszystkich partnerów.
  3. Wspólny personel:
    Wszyscy partnerzy spośród swoich pracowników wyznaczyli na etapie wspólnego przygotowania członków grupy roboczej, która sprawowała nadzór nad prawidłową realizacją projektu oraz nad osiągnięciem założonych wskaźników i  rezultatów. Partner wiodący zatrudnił głównego koordynatora projektu, który pozostawał w  kontakcie z  pozostałymi stronami i  miał za zadanie nadzorować terminowy obieg dokumentów, składanie wniosków o  płatność, rozliczenia między partnerami oraz realizację pozostałych zapisów umowy partnerskiej.
  4. Wspólne finansowanie:
    Partnerzy w  ramach wspólnego przygotowania projektu porozumieli się co do poszczególnych pozycji w  budżecie: wspólne finansowanie zapewnione zostało poprzez organizowanie wspólnych przetargów oraz zakupów w  celu minimalizowania kosztów zakupu urządzeń, a także poprzez solidarne ponoszenie wydatków związanych z  opracowaniem jednolitego systemu identyfikacji wizualnej, opracowaniem materiałów promocyjnych, przygotowaniem i  utrzymywaniem stron internetowych, uczestnictwem w targach i imprezach promocyjnych.”

Cytat za: Miejskie trasy turystyczne zintegrowanym produktem turystycznym miast czesko-polskiego pogranicza [odczyt 27.02.2016]

Osiągnięte rezultaty

  1. „dostęp do zwiedzania w ojczystym języku dla turystów z zagranicy,
  2. indywidualny tok zwiedzania – prędkość zwiedzania, przerwy, kolejność, głośność – zwiedzający ma kontrolę nad wszystkim,
  3. wygoda – zwiedzający nie musi czytać żadnych napisów, może powtórzyć wybrany fragment,
  4. atrakcyjność – zwiedzanie jest jeszcze bardziej atrakcyjne poprzez scenariusz i dramaturgię audycji lub prezentacji, może być wycieczką nie tylko w przestrzeni ale i czasie, niezapomnianą przygodą, narratorem może być postać historyczna lub fikcyjna, a bohaterem sam zwiedzający,
  5. a wreszcie – dzięki specjalnej wersji dla dzieci zwiedzanie może być ciekawsze i wygodniejsze dla rodzin z pociechami!”

Cytat za: Audio Guide System [odczyt 27.02.2016]

 Wartość dodana (dodatkowe efekty realizacji przedsięwzięcia, poza zaplanowanymi)

Projekt nominowany w IV edycji (2011 rok) konkursu  „Polska Pięknieje – 7 cudów Funduszy Europejskich” w kategorii „Turystyka transgraniczna i międzynarodowa”

Więcej informacji

www.citywalk.info

fot. Agnieszka Pudełko