Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

sieciowanie, promocja międzynarodowa

Miejsce realizacji

Ponad 70 miast (głównie w Europie)

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

Institut del Paisatge Urbà, Barcelona City Council,

Av. Drassanes, 6-8. 21st floor, 08001 Barcelone,

tel. +34 932 562 509 F. +34 933 178 750,

www.paisatgeurba.com, coupdefouet@coupdefouet.eu

Opis dobrej praktyki

Sieć Art Nouveau European Route powstała w 2000 r. podczas spotkania plenarnego w Barcelonie, w którym uczestniczyło 46 gmin i 33 instytucje (muzea, fundacje itd.) – wszystkie zainteresowane „poszukiwaniem wspólnego europejskiego stylu”.

Art Nouveau European Route stanowi próbę stworzenia możliwie najbardziej kompletnej bazy o miejscach, organizacjach i wydarzeniach związanych ze stylem Art Nouveau. The Art Nouveau European Route jest organizacją non-profit zrzeszającą lokalne samorządy i organizacje pozarządowe, które połączyły siły aby wspólnie stworzyć narzędzia międzynarodowej promocji i ochrony secesyjnego dziedzictwa.

Organizatorzy podają, że do celów działania należy poza tym: wpływanie na komunikację między członkami, szczególnie by umożliwić wymianę doświadczeń w zakresie restauracji zabytków; zwracanie uwagi szerszej publiczności na dziedzictwo secesji i jego wartość; strategie fundraisingowe; działanie na rzecz zrównoważonej turystyki.

Opis każdego miasta na stronie szlaku wzbogacony jest o galerię zdjęć i filmów oraz informacje o artystach z nim związanych. W miejscach należących do sieci organizowane są różnego rodzaju aktywności, mające przybliżyć sztukę secesji zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Szczególnie uwzględniono dzieci, dla których przygotowano np. trójjęzyczne książeczki-przewodniki (zrealizowane częściowo jeszcze w ramach projektu Réseau Art Nouveau) z opisami, kolorowankami itd. Należy zwrócić uwagę na niezwykle wysoki poziom i atrakcyjną formą tych publikacji (zobacz tutaj).

Cytat za: In Search of a European Style, [odczyt: 08. 02. 2016].

Dane za: Réseau Art Nouveau, [odczyt: 08. 02. 2016]; The Art Nouveau European Route[odczyt: 08. 02. 2016].

Do interesariuszy sieci należą: miłośnicy sztuki secesyjnej; eksperci i przedstawiciele środowisk naukowych; członkowie Art Nouveau Club; turyści w miastach należących do sieci; władze gmin należących do sieci; zarządcy i właściciele obiektów secesyjnych; organizacje należące i współpracujące z siecią.

Opis wdrożenia dobrej praktyki

Wdrożenie Szlaku zostało pokrótce opisane już wyżej, jednak należy zauważyć, że miasta uczestniczące pracowały w ramach sieci Réseau Art Nouveau już wcześniej. Projekt ten został włączony w 2014 r. do The Council of Europe Cultural Routes. W pewnym sensie oba projekty się przecinają, ponieważ te same miejsca są elementami obu inicjatyw.

Projekt I. Lata 1999-2000: Utworzenie sieci instytucji Réseau Art Nouveau w miastach partnerskich mających związek z dziedzictwem Art Nouveau (Ålesund, Barcelona, Bruksela, Budapeszt, Glasgow, Helsinki, Lublana, Nancy, Palermo, Reus, Ryga, Terrassa, Wiedeń, Ecole d’Avignon był partnerem technicznym);

Projekt II. Lata 2001-2004: Zorganizowanie wystawy „Art Nouveau in Progress” oraz wydarzeń towarzyszących, wydanie publikacji. Odbyły się dwa sympozja (Wiedeń w 2002 r., Ålesund w 2004 r.). Ponadto zainicjowano szereg akcji i wydarzeń skierowanych do młodzieży, mających na celu zainteresowanie sztuką secesji. Provincia di Varese dołączyła w tym czasie do sieci;

Projekt III. Lata 2005-2008: Pod hasłem „Art Noveau & Society” przygotowano szereg wydarzeń zrealizowanych w ramach trzech obszarów: Innovation Labs, Historical Labs i Exchange Platforms. Przeprowadzono cykl spotkań plenarnych Historical Labs w różnych miastach dotyczących specyfiki dziedzictwa secesji i jego różnych kontekstów; w ramach Innovation Labs opracowano m.in. materiały edukacyjne dla dzieci i przewodniki np. na telefony komórkowe. Z kolei wymiana w ramach Exchange Platforms skierowana była do profesjonalistów zajmujących się dziedzictwem secesyjnym by mogli wymienić się doświadczeniem i wiedzą. W projekcie uczestniczyły następujące miasta: Ålesund, Barcelona, Bruksela, Bad Nauheim, Glasgow, Helsinki, La Chaux-de-Fonds, La Habana Vieja, Lublana, Łódź, Nancy, Provincia di Varese, Regione Lombardia, Reus, Ryga, Tbilisi, Terrassa, Wiedeń (Ecole d’Avignon pozostał partnerem technicznym);

Projekt IV. Lata 2010-2015 (wsparcie w ramach programu Culture 2007-2013 Komisji Europejskiej): kontynuacja dotychczasowej pracy w ramach poprzednich projektów. Zorganizowano wystawę mobilną „The Nature of Art Nouveau”, ponownie przygotowano cykl spotkań naukowych i sympozjów oraz rozszerzono realizacje w obszarach, np. z ramienia Innovation Labs opracowano podręcznik dobrych praktyk skierowany m.in. do pracowników muzeów. Liderem projektu pozostała Direction of Monuments and Sites of the Brussels-Capital Region.
Miastami współpracującymi były: Ålesund, Aveiro, Bad Nauheim, Barcelona, Bruksela, Helsinki, Lublana, Nancy, Regione Lombardia, Ryga, Terrassa a stowarzyszonymi: Glasgow, La Chaux-de-Fonds i La Habana Vieja.

Dane za: About the Network [odczyt: 15. 02. 2016].

Osiągnięte rezultaty

  • Opracowanie mapy oraz bazy miast, artystów i instytucji związanych z secesją;
  • Czasopismo „coupDefouet”, artykuły wraz z bogatym materiałem fotograficznym udostępniane są jako PDF na stronie sieci;
  • Założenie Art Noveau Club, którego członkowie mają możliwość m.in. otrzymać czasopismo „coupDefouet” w wersji papierowej, publikacje związane z secesją;
  • Praca naukowa m.in. w ramach coupDefouet International Congress.

 Dane za: The Art Nouveau European Route, [odczyt: 08. 02. 2016].

Możliwość adaptacji rozwiązań w warunkach Polskich

  • Identyfikacja wspólnego tematu dla miejsc rozproszonych po całym kontynencie;
  • Współpraca ze środowiskami akademickimi i regularne spotkania umożliwiające wymianę doświadczeń (kongresy);
  • Staranne przygotowanie bazy miejsc i instytucji;
  • Opracowanie wysokiej jakości, także atrakcyjnych wizualnie, materiałów (czasopismo, przewodniki dla dzieci itd.);
  • Współpraca z lokalnymi organizacjami i gminami;
  • Zróżnicowanie oferty związanej ze szlakiem: np. dla turystów materiały ulotne i podstawowe informacje na platformie internetowej, a dla naukowców czy pasjonatów czasopismo, członkostwo w klubie itd.

Więcej informacji

artnouveau.eu

fot. Weronika Pokojska