Województwo:
małopolskie
Obiekty/miejsca tworzące szlak:
- Kraków – stacja kolejowa
- Kraków – browar rodziny Goetzów
- Kraków – Podkop Talowskiego i wiadukt kolejowy
- Kraków – elektrownia teatru miejskiego
- Kraków – Kuźnia Zieleniewskich
- Kraków – straż pożarna
- Kraków – wiadukt kolejowy
- Kraków – przepust drogowy
- Kraków – elektrownia krakowska
- Kraków – zabytkowa zajezdnia tramwajowa
- Kraków – gazownia miejska
- Kraków – most Podgórski
- Kraków – Bulwary Wiślane
- Kraków – most Piłsudskiego
- Kraków – elektrownia podgórska
- Kraków – Fabryka Oskara Schindlera
Opis tematyzacji:
Krakowski Szlak Techniki jest miejskim szlakiem dziedzictwa przemysłowego – pierwszym tego typu w Polsce. Jego trasa łączy najcenniejsze obiekty lokalnego dziedzictwa przemysłowego, usytuowane w ścisłym centrum miasta i w jego bliskim sąsiedztwie. Znajduje się na niej 16 budowli i kompleksów o wyjątkowych walorach historycznych i architektonicznych, związanych z przemysłem, komunikacją, energetyką, gazownictwem, ochroną przed pożarem i powodzią. Wybudowano je w XIX i XX w. według projektów najwybitniejszych w tym czasie polskich architektów, konserwatorów i budowniczych, takich jak T. Stryjeński. F. Mączyński, Z. Hendel. K. Knaus, M. Moraczewski, T. Talowski, J. Zawiejski, J. Rzymkowski. Niektóre z krakowskich zabytków techniki to także obiekty zaprojektowane, wzniesione i wyposażone w urządzenia techniczne przez inżynierów z innych krajów Europy, przez co są częścią europejskiego dziedzictwa kulturowego. Część obiektów na szlaku nadal pełni pierwotne funkcje, inne adaptowano do nowych – w tym publicznych.
Cytat za: Krakowski Szlak Techniki [strona internetowa], dostęp online: http://www.mimk.com.pl/krakowski-szlak-techniki [odczyt: 03.08.2015]
Podmiot zarządzający:
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie