Obszar zarządzania szlakiem, którego dobra praktyka dotyczy

Komunikacja, informacja, popularyzacja

Miejsce realizacji

Zagłębie Ruhry (Niemcy), łącznie 20 miast w 2015 r. (Moers, Duisburg, Mühlheim a. d. Ruhr, Oberhausen, Bottrop, Dinslaken, Essen, Gelsenkirchen, Recklinghausen, Herten, Marl, Waltrop, Bochum, Herne, Hattingen, Witten, Hagen, Unna, Dortmund, Castrop-Rauxel)

Podmiot wdrażający dobrą praktykę

Ruhr Tourismus GmbH (RTG) we współpracy z: Regionalverband Ruhr (RVR), Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, Emschergenossenschaft.

Ruhr Tourismus GmbH Centroallee 261, 46047 Oberhausen, info@ruhr-tourismus.de
tel. 01806 / 18 16 20

Lista partnerów wydarzenia

Opis dobrej praktyki

Charakterystyka: Noc Kultury Industrialnej EXTRASCHICHT odbywa się od 2001 r. w Zagłębiu Ruhry w Niemczech. Co roku, w ciągu jednej nocy, skupiana jest uwaga całego regionu na obiektach i miejscach związanych z kulturą industrialną, która przez całą epokę kształtowała życie mieszkańców. Dzięki instalacjom świetlnym, imprezom i różnorodnym wydarzeniom kulturalnym przywracane są do życia nawet najbardziej zapomniane zakątki Metropolii Ruhr. Pierwszym krokiem w kierunku rewitalizacji i kreatywnego wykorzystania dziedzictwa industrialnego na tym obszarze była Internationale Bauausstellung Emscher Park w latach 1989-1999. Później szlak Route Industriekultur czy EXTRASCHICHT przejęły zadania aktywizacji i promocji regionu. Dużym sukcesem zakończył się projekt Ruhr.2010, czyli przyznanie całemu Zagłębiu tytułu Europejskiej Stolicy Kultury (ESK), zarówno w zakresie turystyki, jak i odbudowy tożsamości lokalnej.

Podstawowym aspektem, jeśli chodzi o organizację EXTRASCHICHT, jest decentralizacja imprezy. Organizatorom zależało na włączeniu całego regionu, w tym także mniejszych miejscowości, do udziału w wydarzeniu. W podobny sposób zrealizowano obchody, wspomnianej już, ESK w 2010 r. Prestiżowy tytuł został przyznany bowiem całemu Zagłębiu, nie tylko miastom Essen czy Dortmund. Ponadto każda z ponad 50 gmin regionu była przez tydzień gospodarzem ESK.

Drugim ważnym wątkiem w organizacji EXTRASCHICHT jest mobilność 200 000 uczestników imprezy. Na potrzeby wydarzenia opracowano specjalny system, który ma zapewnić sprawną komunikację zbiorowymi środkami transportu – tabor uzupełniany jest na potrzeby EXTRASCHICHT o ponad 100 shuttlebusów kursujących między poszczególnymi miejscowościami, dworcami i głównymi węzłami komunikacyjnymi oraz miejscami, w których odbywają się wydarzenia. Jeden bilet umożliwia poruszanie się niezależnie od granic miast i stref komunikacyjnych oraz pozwala na wstęp do obiektów, na część wydarzeń i pozwala podróżować shuttelbusami, komunikacją miejską, promami czy zabytkowymi pociągami uruchamianymi na potrzeby EXTRASCHICHT.

Zwrócona jest też szczególna uwaga na zachęcenie do udziału mieszkańców regionu, nie tylko turystów, by ci pamiętali o swojej tożsamości, by zainteresować ich odkrywaniem najbliższej okolicy.

Interesariusze: mieszkańcy Zagłębia Ruhry, miasta uczestniczące w wydarzeniu, turyści, właściciele i zarządcy obiektów, artyści i twórcy, zakłady transportowe i komunikacji publicznej, Ruhr Tourismus GmbH, Regionalverband Ruhr, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, Emschergenossenschaft.

Osiągnięte rezultaty

  • W 2015 r. odbyła się jubileuszowa, 15. edycja EXTRASCHICHT, w której uczestniczyło ok. 225 000 osób – udało się więc stworzyć rozpoznawalną markę, która nieustannie przyciąga rzesze turystów i mieszkańców;
  • Przy organizacji współpracowało ze sobą ok. 200 podmiotów;
  • Obok dużych instytucji kultury (np. obiektów należących do European Route of Industrial Heritage czy UNESCO), w projekt włączone są też lokalne centra kultury, organizacje społeczne itd.;
  • Badania odbiorców w 2015 r. pokazały, że zainteresowanie imprezą utrzymuje się na stałym poziomie (ok. 3 zwiedzanych miejsc w ciągu 6 godzin pobytu) a goście są zadowoleni z uczestnictwa. Większość korzysta z zaproponowanych rozwiązań komunikacyjnych a 71% badanych to „stali bywalcy” imprezy, co jest szczególnie istotne w kontekście tworzenia marki wydarzenia;
  • Analizując poziom wykształcenia uczestników EXTRASCHICHT zauważalna jest lekka dominacja osób z wykształceniem wyższym, ale ok. 10% wszystkich gości to osoby z wykształceniem podstawowym (Volks-/Hauptschulabschluss) – oznacza to, że wydarzenie skutecznie budzi zainteresowanie wśród różnych warstw społecznych;
  • Zdecydowana większość uczestników imprezy to osoby z Zagłębia Ruhry, więc postulat kształtowania tożsamości i wzbudzenia zainteresowania na poziomie lokalnym również udało się zrealizować;
  • Ruhr Tourismus GmbH wprowadziło też inne produkty sieciujące obiekty i miejsca w regionie, które są wzajemnie promowane i wpływają korzystanie zarówno na promocję i rozpoznawalność Zagłębia, jak i działają aktywizująco (np. kartę RUHR.TOPCARD, trasy rowerowe RuhrtalRadweg, muzea sztuki w ramach RuhrKunstMuseen).

Dane za:

  1. EXTRASCHICHT 2015 – Abschluss Pressemitteilung  [odczyt: 15.12.2105];
  2. Die Besucherbefragung zur ExtraSchicht 2015 [odczyt: 15.12.2105].

Wartość dodana

EXTRASCHICHT stała się wzorem i przykładem zarządzania dziedzictwem postindustrialnym dla innych miast i regionów, w tym dla śląskiej Industriady.

Możliwość adaptacji rozwiązań w warunkach Polskich

  • Realizacja wydarzenia obejmującego cały region i wprowadzającego życie do przestrzeni postindustrialnych odbywa się już np. w formie INDUSTRIADY na Śląsku;
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na konieczność włączania i aktywizacji mieszkańców regionów do uczestnictwa w tego typu wydarzeniach – w pierwszej kolejności oni muszą zaakceptować i docenić swoje dziedzictwo;
  • Z punktu widzenia organizacji wydarzeń na taką skalę, kluczowe jest zintegrowanie działalności różnych podmiotów oraz sprawna komunikacja między obiektami i miejscami współorganizującymi – transport stanowi jeden z filarów realizacji EXTRASCHICHT;
  • Od początku odbywania się imprezy, organizatorzy monitorują i badają opinię uczestników – także w kwestiach noclegów, transportu, czasu pobytu, innych aktywności w czasie pobytu, pozyskiwania wiedzy o wydarzeniu oraz o relacjonowaniu swojego uczestnictwa w nowych mediach. Pozwala to ocenić m.in. sytuację i potencjał infrastruktury turystycznej, atrakcji towarzyszących czy dowiedzieć się, czy planują ponowne uczestnictwo w następnej edycji.

Więcej informacji

www.ruhr-tourismus.de

www.extraschicht.de 

www.archiv.ruhr2010.de